2013. november 2., szombat

A magyar pizza: kenyérlángos

Több éve már annak, hogy először jártunk Berettyóújfaluban a Szász Tanyán, barátaink kis csodaszigetén. Az első vendéglátás alkalmával olyan isteni, kemencében sütött kenyérlángost szolgáltak fel nekünk, hogy utána is csak sóvárogtam utána, bárcsak minden héten olyat ehetnék. Aztán valamiért sosem követte tett a gondolatot, csak álmodozás szintjén maradt meg, de pár hete elhatároztam, hogy márpedig én kenyérlángost fogok vacsorára készíteni. Találtam is egy receptet, kipróbáltam és szerencsém volt, rögtön jónak is tűnt. A lángos elfogyott, és most a hétvégére, vendégvárónak újra elkészítettem.

Fotó: Szász Tanya
Hozzávalók:
0,5 kg liszt
325 ml langyos víz
0,5 ek só
0,5 ek cukor
1 csomag porélesztő (7g)
2 ek olaj

A hozzávalókat egy nagyobb tálban összegyúrom, hogy nem ragadós, lágy tésztát kapjak. Ilyen hűvös időkben már szeretek begyújtani, ha kelesztem a tésztát, hogy gyorsabb legyen a folyamat, és akkor letakart tálban körülbelül 1 órát hagyom kelni. Az a lényeg, hogy nagyjából kétszeresére dagadjon. Ebből a mennyiségből két 30 cm átmérőjű tésztát tudunk kinyújtani.
Ezután jól átgyúrtam, hogy légbuborékok kimenjenek belőle, áthajtogattam (jobbról balra, balról jobbra, fentről le, és lentről fel). Félbevágtam, hogy két egyforma adagot kapjak, és külön-külön mind a kettőt kinyújtottam kb. fél centi vastagra, és utána 15 percre ismét hagytam pihenni. Addig a sütőt is felmelegítettem a legnagyobb fokozatra (kb 220-230 fok).
Betettem a csupasz tésztát egy sütőpapírral letakart, lisztezett tepsin, és kb 15 percet hagytam sülni. Ezt nézni kell, mert akkor jó, ha a szélei egy picit elkezdenek megbarnulni.

A sütőből az átsült, kész tésztát kiveszem, megkenem fokhagymás, sós tejföllel, megszórom pirított szalonnával és karikára vágott lilahagymával, majd 8 szeletre felvágtam. Mi úgy szeretjük, ha nem a sütés előtt kerül rá a feltét, mert a hő hatására a tejfölnek furi állaga lesz, így viszont nagyon jó az összhatás.

3 megjegyzés:

Detti írta...

nagyon ízletesnek tűnik, köszi a receptet! Kenyeret és pizzát rendszeresen sütök, nem is tudom, miért, a kenyérlángos eddig kimaradt a kínálatból... Pedig már kóstoltuk, és nagyon ízlett, de most, hogy itt a recept, semmi nem tart vissza:)

Anya csak egy van ! írta...

Mit jelent a o,5 evokanal so,cukor?

Hungrianfarmlife írta...

Azt, hogy nem veszek elő egy plusz teáskanalat pl a művelethez, hanem egyszerűen ugyanazt az evőkanalat használom egységnek, mint amivel az olajat is kimérem. És így csak fél-fél ek. kell a sóból és cukorból is. :) De akár írhattam volna, hogy 1-1 púpos teáskanál.